27 de novembre 2007

D'Alberto Moravia a la literatura negra de Camilleri i Fois

[Programa del 27 de novembre de 2007]

Notícies d'actualitat...
L'últim llibre de Harry Potter es llançarà en català el 21 de febrer amb 50.000 exemplars de sortida
Fa mil anys que sóc aquí, de la italiana Mariolina Venezia, Premi Llibreter 2007
Grup 62 crea una àrea de llibre infantil i juvenil i s'alia amb Planeta De Agostini per publicar còmics en català

Un racó de la Itàlia literària.. Tal dia com demà es dona el tret de sortida dels actes conmemoratius del centenaria del neixement de l'escriptor romà Alberto Moravia (pseudònim d'Alberto Pincherle), mort en 1990. El primer dels quals és la presentació d'una novel·la inèdita 'I due amici' (Els dos amics) i amb esdeveniments en la seva memòria.

Els seus llibres s'han caracteritzat per un estil auster i realista. Va debutar amb Els indiferents (1929), on s'escenificava la decadència espiritual, moral i la sexualitat morbosa i pansida dels personatges de la burgesia italiana. Destaquen també La mascarada (1941), una sàtira sobre els dirigents feixistes de la II Guerra Mundial que va ser prohibida per les autoritats del seu país, La camperola (1957), adaptada al cinema i li va valer a Sofía Loren un Oscar de Hollywood, o La mentida (1965), una reflexió sobre la condició de novel·lista.

Seva és la coneguda frase de: "El amor puede hacerlo todo, y también lo contrario de todo."

Tot i que Moravia no va cultivar el gènere negre, s'ha de reconèixer que a Itàlia, la novel·la de crim viu un gran moment editorial. Amb autors com Sciascia (El día de la lechuza, 1961), Eco (El nombre de la rosa, 1980) i Camilleri (amb la seva saga del comissari Montalbano a la regió de Sicília, nom elegit com a homenatge a l'escriptor espanyol Manuel Vázquez Montalbán), i Fois (que situa tots els seus llibres en Nuoro o en la Barbagia, una regió de la Sardenya ). Aquesta renovació d'aquest gènere literari aporta una bellesa formal i una diversitat temàtica que va des de la trama política a les qüestions metafísiques i els tòpics del noir.

Recomanem la lectura d'un petit assaig sobre La novela negra italiana.

El primer cas d'en Montalbano
Andrea Camilleri
295 pàgines
Edicions 62

Les tres narracions que conformen aquest volum de les aventures del comissari Montalbano, conformen un perfecte punt d'inici per a conèixer aquest personatge i l'estil narratiu d'en Camilleri. A El primer cas d'en Montalbano, el jove vice-comissari acava de ser traslladat a Vigata i de seguida es veurà embolicat en un afer tèrbol que comença amb una bufetada originada per una disputa de trànsit. També a Set dilluns, el comissari haurà de pensar molt per resoldre l'endevinalla que li plantegen els assassinats d'uns curiosos animals. I a Retorn als orígens Montalbano investigarà el cas del segrest fingit d'una nena de tres anys, darrere del qual s'intueix tota una trama mafiosa.


Siempre Caro
Marcello Fois
126 pàgines
Edicions 62

A la Sardenya de finals del segle XIX, tres narradors compten la història d'una investigació portada a terme per l'advocat Bustianu, que ha de defensar a un jove acusat de robatori. Les seves indagacions són el fil conductor dels infinits matisos de la condició humana, i a mesura que la narració avança, també ho fan els millors ingredients de la novel·la negra: l'assassinat, l'amor prohibit, l'avarícia i la gelosia.